Dodane przez redaktor - śr., 27/05/2020 - 13:31

Informuje, że zmienia się tryb pracy Ośrodka Pomocy Społecznej w Żabnie - od 25 maja 2020 roku istnieje możliwość osobistego załatwienia spraw przy uwzględnieniu zasady jeden interesant na jedno stanowisko obsługi.

 

Interesant jest zobowiązany przed wejściem do Ośrodka do dezynfekcji rąk oraz do zakrycia ust i nosa, wyjątek stanowią osoby, którym stan zdrowia nie pozwala na zakrywanie ust
i nosa.

 

Jak do tej pory, sprawy, w tym wnioski o udzielenie świadczeń i usług społecznych przyjmowane są również:

  1. e - mailowo pod adresem ops@zabno.pl,
  2. za pośrednictwem e-PUAP: o86otc07a7,
  3. pisemnie na adres Ośrodka, ul. Świętego Jana 3a, 33-240 Żabno,
  4. pisemnie za pośrednictwem skrzynki korespondencyjnej znajdującej się w holu Ośrodka w godzinach urzędowania Ośrodka,
  5. telefonicznie pod numerem telefonu 14 645 64 33 lub 14 645 65 60.

 

ZARZĄDZENIE Nr 24/20

Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Żabnie

z dnia 22 maja 2020 roku

w sprawie wprowadzenia w Ośrodku Pomocy Społecznej w Żabnie ograniczeń
w związku z wystąpieniem stanu epidemii

Na podstawie § 23 ust. 6 Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Żabnie przyjętego Uchwałą Nr XV/165/12 Rady Miejskiej w Żabnie z dnia 24 lutego 2012r. w sprawie nadania Statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Żabnie (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z dnia 29 marca 2012r., poz. 1398 z późn. zm.), §14 pkt. 11 Regulaminu Organizacyjnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żabnie wprowadzonego Zarządzeniem nr 19/13 Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Żabnie z dnia 27 grudnia 2013r. w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żabnie z późn. zm. oraz na podstawie
§12 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii
(Dz. U. poz. 878 z późn. zm.)

W trosce o bezpieczeństwo sanitarne mieszkańców Gminy Żabno w Ośrodku Pomocy Społecznej w Żabnie w celu zapobiegania ewentualnemu rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-Cov-2 wywołującego chorobę zakaźną COVID-19 a także innych wirusów i bakterii wprowadza się następujące ograniczenia:

 

§ 1.  Zasady ogólne

 

  1. W Ośrodku Pomocy Społecznej w Żabnie istnieją ograniczenia w zakresie obsługi klientów zgodnie z zasadami przewidzianymi w niniejszym Zarządzeniu.
  2. W sytuacji podjęcia wyjścia w teren i interwencji, pracownikom zapewnia się środki ochrony osobistej.
  3. Sprawy, w tym wnioski o udzielenie świadczeń i usług społecznych przyjmowane są:
  1. e - mailowo pod adresem ops@zabno.pl,
  2. za pośrednictwem e-PUAP: o86otc07a7,
  3. pisemnie na adres Ośrodka, ul. Świętego Jana 3a, 33-240 Żabno,
  4. pisemnie za pośrednictwem skrzynki korespondencyjnej znajdującej się w holu Ośrodka w godzinach urzędowania Ośrodka,
  5. osobiście przy uwzględnieniu zasady jeden interesant na jedno stanowisko obsługi,
  6. telefonicznie pod numerem telefonu 14 645 64 33 lub 14 645 65 60.
  1. Wnioski o ubieganie się o świadczenia z zakresu działu na rzecz rodzin, ustawy
    o karcie dużej rodziny, wnioski w sprawach dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych są do pobrania za pomocą strony internetowej Ośrodka https://ops.zabno.pl lub do pobrania w holu Ośrodka Pomocy Społecznej w Żabnie lub na stanowisku obsługi interesanta.
  2. Zawiesza się działalność Klubu Senior + w Żabnie oraz Placówki Wsparcia Dziennego dla dzieci i młodzieży w gminie Żabno.
  3. W celu zapewnienia bezpieczeństwa interesantów i pracowników:
  1. na drzwiach Ośrodka zamieszcza się polecenie dezynfekcji rąk. Posiadanie przez interesanta rękawiczek nie zwalania z dezynfekcji rąk.
  2. dla osób wchodzących do Ośrodka w holu Ośrodka znajduje się pojemnik ze środkiem dezynfekcyjnym,
  3. interesant jest zobowiązany przed wejściem do Ośrodka do zakrycia ust i nosa, wyjątek stanowią osoby, którym stan zdrowia nie pozwala na zakrywanie ust
    i nosa,
  4. stanowiska obsługi interesanta wyznaczono w następujący sposób:
  • pokój nr 15 – trzy stanowiska,
  • pokój nr 13 – jedno stanowisko,
  • pokój nr 14 - jedno stanowisko,
  • pokój nr 3 – jedno stanowisko,
  • pokój nr 4 - jedno stanowisko,
  • pokój nr 5 – jedno stanowisko.
  1. na korytarzu nie może przebywać więcej osób niż stanowisk obsługi na danym piętrze,
  2. interesantów oczekujących do poszczególnych stanowisk obsługi obowiązuje zasada zachowania bezpiecznej odległości wynosząca co najmniej 2 m.
  3. zarówno pracownik, jak i interesant podczas załatwiania spraw w Ośrodku obowiązkowo mają zasłonięte usta i nos,
  4. odległość między interesantem a pracownikiem powinna wynosić przynajmniej
    2 m,
  5. miejsce obsługi interesantów po każdej wizycie interesanta jest dezynfekowane przez pracownika Ośrodka,
  6. pracownicy socjalni i asystenci rodziny pracujący w środowisku są wyposażeni
    w środki ochrony osobistej (maseczki, rękawiczki jednorazowe, przyłbice, środki dezynfekcyjne).

 

§ 2. Uproszczona procedura postępowania administracyjnego w sprawach opartych o wywiad środowiskowy

 

  1. Z przyczyn związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, ilekroć zgodnie z ustawą
    z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej wymagane jest przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego lub jego aktualizacji, w szczególności z osobą lub rodziną, które zostały poddane kwarantannie w związku z podejrzeniem zakażenia lub choroby zakaźnej, ustalenie sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej
    i majątkowej zamiast przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego lub jego aktualizacji może nastąpić na podstawie:
  1. rozmowy telefonicznej z pracownikiem socjalnym,
  2. dokumentów lub oświadczenia, o których mowa w art. 107 ust. 5b ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, a także ich kopii, w tym elektronicznych, uzyskanych od osoby lub rodziny ubiegającej się o pomoc przekazanych:
  • elektronicznie (jeżeli klient nie ma możliwości skorzystania z e- PUAP może przekazać dokument w formie faksu, skanu itd.),
  • za pośrednictwem operatora pocztowego,
  • pośrednictwem skrzynki korespondencyjnej zlokalizowanej w holu Ośrodka

3) informacji udostępnionych przez podmioty, o których mowa w art. 105 tej ustawy.

  1. Z przyczyn związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 przyznawanie lub aktualizacja prawa do świadczeń opiekuńczych, o których mowa w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, oraz zasiłku dla opiekuna, o którym mowa w ustawie z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, w szczególności osobie, która została poddana kwarantannie w związku
    z podejrzeniem o zakażenie lub o chorobę zakaźną, nie wymaga przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego, a ustalenie sprawowania opieki może nastąpić w szczególności na podstawie:

1) rozmowy telefonicznej z pracownikiem socjalnym

2) dokumentów lub oświadczeń, a także ich kopii, w tym elektronicznych, uzyskanych od osoby ubiegającej się o świadczenie lub je otrzymującej lub od członków jej rodziny przekazanych

  • elektronicznie (jeżeli klient nie ma możliwości skorzystania z e- PUAP może przekazać dokument w formie faksu, skanu itd.),
  • za pośrednictwem operatora pocztowego,
  • pośrednictwem skrzynki korespondencyjnej zlokalizowanej w holu Ośrodka
  1. Informacje związane z ustaleniem sytuacji osobistej rodzinnej
    i dochodowej/majątkowej na podstawie rozmowy telefonicznej, mogą zostać odnotowane:
  1.  na druku rodzinnego wywiadu środowiskowego z adnotacją, iż informacje zostały uzyskane na podstawie rozmowy telefonicznej z klientem. Druk powinien być podpisany przez pracownika z adnotacją przyczyny braku podpisu osoby ubiegającej się o świadczenie lub
  2.  w notatce służbowej. Notatka służbowa jako odpowiednik rodzinnego wywiadu środowiskowego i istotny dokument (dowód) w sprawie administracyjnej zawiera wszystkie niezbędne informacje, które ujmuje druk rodzinnego wywiadu środowiskowego, m.in. plan pomocy, informacje dotyczące możliwości uzyskania wsparcia od innych osób, skład rodziny, dochody, sytuacja finansowa, bytowa, nie może zawierać lakonicznych stwierdzeń. Notatka służbowa powinna być podpisana przez pracownika z adnotacją przyczyny jej sporządzenia, informacją co do przyczyny braku podpisu osoby ubiegającej się o świadczenie oraz z adnotacją, iż informacje zostały uzyskane na podstawie rozmowy telefonicznej. Notatka służbowa ma być swoistym "odpowiednikiem" formularza rodzinnego wywiadu środowiskowego, niepodpisanego przez stronę z powodów związanych
    z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
  1. Postępowanie prowadzone w sposób uproszczony powinno być prowadzone rzetelnie, a informacje stanowiące podstawę do wydania decyzji powinny znaleźć odzwierciedlenie w dokumentacji postępowania.
  2. W przypadku przeprowadzania wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie pracownik socjalny umawia się telefonicznie na wizytę.
  3. Jeżeli rodzina lub osoba obawia się ryzyka kontaktu w związku z występowaniem choroby zakaźnej COVID-19, oświadcza pracownikowi socjalnemu, że chce przeprowadzenia wywiadu środowiskowego w sposób jak u osób w kwarantannie. Pracownik socjalny z oświadczenia strony spisuje notatkę i podejmuje działania zgodne z ust. 1-4. 

 

§3. Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi

 

  1. W przypadku zwiększonej trudności w realizacji usług opiekuńczych, będącej skutkiem niewystarczającej ilości opiekunek domowych, w pierwszej kolejności zapewnia się usługi opiekuńcze osobom samotnym.
  2. Opiekunki środowiskowe zobowiązuje się do prowadzenia samokontroli własnego stanu zdrowia poprzez mierzenie temperatury i obserwację samopoczucia. W razie jakichkolwiek dolegliwości opiekunki zobowiązuje się do kontaktu z Ośrodkiem. Pracownicy wykazujący objawy przeziębienia lub grypy nie będą dopuszczeni do świadczenia usług.
  3. Pracownikom świadczącym usługi opiekuńcze zapewnia się środki ochrony osobistej (rękawice, maski, środki dezynfekujące, fartuchy jednorazowe),
  4. Świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi odbywa się z zachowaniem środków ostrożności opisanych w niniejszym Zarządzeniu, na wniosek osoby objętej usługami lub jej przedstawiciela ustawowego:
  1. wniosek powinien zawierać oświadczenie o świadomości zagrożeń wynikających
    z rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 jak również zobowiązanie do zabezpieczenia odpowiednich warunków świadczenia usług w domu usługobiorcy
    w sposób bezpieczny zarówno dla świadczeniobiorcy jak i osób świadczących usługi.
  2. osoby, którym decyzją przyznano specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób
    z zaburzeniami psychicznymi powinny złożyć oświadczenie, o którym mowa
    w lit. a.

 

§ 4. Pomoc prawna i psychologiczna

 

  1. Porady prawne i psychologiczne będą udzielane telefonicznie lub osobiście po wcześniejszym telefonicznym ustaleniu terminu konsultacji pod numerami telefonu 14 645 64 33 lub 14 645 65 60.
  2. Osobiste udzielanie porad prawnych i psychologicznych w Ośrodku odbywa się przy zachowaniu zasad opisanych w niniejszym Zarządzeniu, a w szczególności zarówno prawnik, psycholog jak interesant obowiązkowo używają rękawiczek/płynu dezynfekującego i maseczki ochronnej zakrywającej twarz i nos a po każdej wizycie miejsce jest dezynfekowane.
  3. Zapytania i dokumenty strony mogą przekazać prawnikowi za pośrednictwem skrzynki korespondencyjnej zlokalizowanej w holu Ośrodka, drogą e –mailową lub telefonicznie. Zwrotna informacja prawna będzie przekazywana telefonicznie, osobiście podczas konsultacji lub drogą e – mailową lub pocztą tradycyjną wyłącznie w przypadku braku adresu e – mail.
  4. W Punkcie Informacyjno – Konsultacyjnym dla osób dotkniętych przemocą porady psychologa i prawnika będą udzielane telefonicznie lub osobiście,
    po wcześniejszym ustaleniu terminu pod numerami telefonu 14 645 64 33 lub
    14 645 65 60 i zachowaniem zasad opisanych w niniejszym Zarządzeniu,
    a w szczególności zarówno prawnik, psycholog jak interesant obowiązkowo używają rękawiczek/płynu dezynfekującego i maseczki ochronnej zakrywającej twarz i nos
    a po każdej wizycie miejsce jest dezynfekowane.

 

§ 5. Asystenci rodziny

  1. Asystenci rodziny czynności zawodowe wykonują w Ośrodku Pomocy Społecznej lub w środowisku.
  2. Asystenci rodziny ustalają z rodzinami i osobami objętymi pomocą termin wizyty
    w środowisku.
  3. Jeżeli rodzina lub osoba obawia się ryzyka kontaktu w związku z występowaniem choroby zakaźnej COVID-19, oświadcza asystentowi rodziny, że chce kontynuować współpracę zdalnie za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
    Asystent rodziny z oświadczenia strony spisuje notatkę służbową.

§ 6. Organizacja Zespołu Interdyscyplinarnego / Grup Roboczych

  1. Działalność Zespołu Interdyscyplinarnego ogranicza się do niezbędnych zadań (np. do powoływania grup roboczych).
  2. Podczas zorganizowanych posiedzeń w sposób tradycyjny bezwzględnie stosuje się podstawowe zasady dotyczące zapobiegania wirusa SARS-CoV-2 w szczególności zabezpieczenie zachowania odległości, zabezpieczenie w środki ochrony osobistej (rękawiczki, maseczki, płyny do dezynfekcji).
  3. Osoba doświadczająca przemocy w rodzinie w przypadku zorganizowania grupy roboczej w sposób tradycyjny może uczestniczyć w grupie za pomocą zdalnych środków komunikacji, a jeżeli wyrazi chęć, w sposób osobisty po zabezpieczeniu
    w środki ochrony osobistej (rękawiczki, maseczki, płyny do dezynfekcji).
  4. Osoba, co do której istnieje podejrzenie stosowania przemocy w rodzinie
    w przypadku zorganizowania posiedzenia grupy roboczej w sposób tradycyjny, jeżeli nie pozostaje w kwarantannie, zostaje wezwana na posiedzenie Grupy Roboczej.

 

§ 7. Traci moc Zarządzenie nr 19/20 Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Żabnie z dnia 20 kwietnia 2020 roku w sprawie wprowadzenia w Ośrodku Pomocy Społecznej w Żabnie ograniczeń w związku z wystąpieniem stanu epidemii oraz Zarządzenie nr 21/20
z dnia 04 maja 2020 roku zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia w Ośrodku Pomocy Społecznej w Żabnie ograniczeń w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

 

§ 8. Wykonanie Zarządzenia powierzam Referentowi ds. kadr i płac.

 

§ 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 25 maja 2020 roku

 

Zarządzenie nr 24/20